Sök resa

Information om Coronavirus

Senast uppdaterad 2020-05-14 07:55

Hur påverkar Coronaviruset min resa?

Utrikesdepartementet gick onsdagen den 13. mai ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor fram till och med 15 juli.

I enlighet med Paketreselagen har du rätt att få din resa återbetald. Vi tar kontakt med alla berörda kunder i tur och ordning enligt avresedatum. Ni behöver inte kontakta oss.

Vad gäller för resor med avresa efter 15 juli?

Vi planerar  för att inbokade resor efter den 15 juli ska genomföras som planerat. Det innebär att vanliga av- och ombokningsregler gäller efter 15 juli.

Det innebär att din bokning ligger kvar och behöver slutbetalas enligt resans villkor. Om du inte betalar in det resterande beloppet för din resa så kommer resan att avbokas automatiskt, men återbetalas inte.

Angående återbetalningar av inställda resor

Solfaktor är ett norskt företag och följer därför den norska Paketreselagen när det gäller återbetalningar. Fredag ​​den 24. april fastställde den norska regeringen en tillfällig föreskrift för Paketreselagen, som förlänger paketresearrangörens tidsfrist för att återbetala resenärerna vid inställda och avbokade resor. Tidsfristen förlängs från 14 dagar till tre månader. Förlängningen gäller även redan förfallna fordringar: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-04-24-860

Alla berörda kunder kommer att få sina pengar tillbaka, men vi är beroende av återbetalningar från våra leverantörer såsom internationella flygbolag och hotell, vilket gör att processen drar ut på tiden.

Vi beklagar den frustration och besvär det här kan medföra, men vi anstränger oss till det yttersta för att du ska få dina pengar tillbaka så snabbt det bara är möjligt.

För mer information om Coronavirus/COVID-19, se här:

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/information-till-resenarer-om-det-nya-coronaviruset/